Tuesday, February 17, 2009

Kunst Der Fuge - LaiBach


Nähtud nüüd Laibach koos Bachiga. Ülivägev elamus oli. Skriining oli nii hea, et filmisin inspiratsiooni mõttes isegi telefoniga. Ja teemakäsitlus oli ka super, ma pole muidugi mingi Bachi asjatundja, kuid väga sügava mulje jättis küll. Nüüd plaat taustaks mängimas ja tundub jällegi väga hea!

Selgitasin ka netti jõudes välja, mis on fuuga,kui kedagi peaks kottima -

Fuuga (itaalia keeles fuga - põgenemine) on muusika žanr, mis on kirjutatud fuugavormis.
Fuugasid hakati kirjutama ja nende kõrgaeg oli barokiajastul, suurimaks fuugameistriks peetakse Johann Sebastian Bachi.Fuuga on mitmehäälne vokaal- või instrumentaalteos, milles hääled astuvad kindlate reeglite järgi iseseisvatena üksteise järel sisse. Fuuga eelkäijaks on 16.-17. sajandil levinud ricercar (itaalia keeles ricercare - otsima). Viimane on üles ehitatud mitmele teemale, kurjuures iga teema jaoks on ricercar´is omaette lõik. Teemade arvu vähenemine viiski lõpptulemusena põhimõtteliselt ühe teemaga fuuga väljakujunemisele 17. sajandil.
Fuuga algab ekspositsiooniga, kus tutvustatakse teemat põhihelistikus (dux - juhthääl). Järgnevalt kõlab sama teema kvindi võrra kõrgemalt või kvandi võrra madalamalt (comes - saatehääl). Teema esitatakse kõikides häältes. Tavaliselt on fuuga teemaks lühike ja väljendusrikas lõpetatud meloodia.
Järgnevas lõigus - töötluses - toimub teema arendamine ja muutmine, varieerimine. Teema võib nüüd kõlada pikemates või lühemates vältustes, helilooja võib töötluses jagada teema väikesteks lõikudeks - motiivideks - ja töödelda neid eraldi. Üldreeglina ei ole töötluse helistik peahelistik, vaid mingi teine, enamasti põhihelistiku paralleelhelistik. Selles osas asub tavaliselt ka teose kõrgpunkt - kulminisatsioon.
Lõpuosas ehk repriisis pöördutakse alghelistikku tagasi, teema esitatakse algkujul.
Esineb ka mitme, enamasti kahe teemaga fuugasid - selliseid nimetatakse topeltfuugadeks. Kuigi kummagi teema jaoks võib olla eraldi ekspositsioon, peavad repriisis teemad kõlama koos.
Fuuga on sageli esitatav koos eelmängu ehk prelüüdi või improvisatsioonilise sissejuhatava osa - tokaata või fantaasiaga.

naguniihellyeah!

0 comments: